Avontuurlijk Madagaskar! - Reisverslag uit Morondava, Madagascar van Walter Zwang - WaarBenJij.nu Avontuurlijk Madagaskar! - Reisverslag uit Morondava, Madagascar van Walter Zwang - WaarBenJij.nu

Avontuurlijk Madagaskar!

Door: Walter Zwang

Blijf op de hoogte en volg Walter

05 Augustus 2014 | Madagascar, Morondava

Het is vandaag 5 augustus 2014 en ik ben bezig aan mijn 14e week van mijn stage hier in Madagaskar. Nog 6 weken in dit prachtige land, en ik geniet elke dag meer en meer. Na mijn reis naar het westen ben ik inmiddels alweer bezig op kantoor, ik zal jullie proberen te vertellen wat ik allemaal heb gezien,gedaan en meegemaakt op mijn 8 dagen durende reis naar de kustplaats Morondava.

Donderdag 17 juli vroeg uit de veren, want de eerste dag reden we 170 km naar het zuiden richting Antsirabe, dit deel had ik al eens afgelegd in mijn reis naar het Zuiden. In Antsirabe bezochten we vele kleine ambachtslieden die met allerlei natuurlijke producten handige bestek setjes of andere souvenirtjes maakten. Hier staat de stad Antsirabe ook bekend om, naast dat de stad is vernoemd naar de vele mineralen die er in de regio gewonnen worden (Sira=zout). De dag erna was er een om naar uit te kijken, we reden namelijk verder richting het westen van Madagaskar, en dat betekent richting de warmte! In Antsirabe was het over dag rond de 20 graden en snachts rond de 6 graden. Dit omdat de stad op een hoogte van ongeveer anderhalve kilomter ligt. Maar op de tweede dag kwamen we aan in Miandrivazo. Deze plaats ligt aan de Tsiribihina rivier en hier zouden we de volgende dag ook met zijn alle in de kano stappen om vervolgens de rivier stroomafwaarts te volgend gedurende twee en een halve dag.

Na twee dagen wakker worden in de kou werd ik nu wakker in de warmte van Miandrivazo. S’ochtends rond 8 uur was het al rond de 22 graden. Nadat we ons hadden aangemeld om de rivier op te mogen bij de plaatselijke gemeente konden we beginnen met onze tocht door de wildernis. Voordat we vertrokken vertelde de gids nog leuk dat een aantal maanden terug er een boot is gezonken op de rivier met 65 mensen aan boord waarvan het er 5 hebben overleefd. Dit kwam mede omdat bijna iedereen binnen aan boord was en geen tijd meer had om op tijd naar buiten te gaan. Maar een geruststellende gedachte was het zeker niet.
Uiteindelijk hebben we 2,5 dag ontzettend veel gezien, lemuren, ontzettend veel tropische vogels, kameleon’s , verschillende soorten reptielen en ik heb zelfs een krokodil gespot! De kanoman wees hier en daar naar de oever van de rivier omdat hij iets zag, maar 5 van de 6 keer zag ik helemaal niets. Het is een ontzettende pure ervaring om in een uit een boomstam gemaakte kano de Tsiribihina rivier af te varen en snachts te kamperen langs de rivier. Hout zoeken, vuurtje maken, tent opzetten, eten koken, en dat terwijl je midden in de natuur van Madagaskar bent, geweldig!

Na de 2,5 dag op de rivier meerde we vervolgens aan in een lokaal dorpje waar we vriendelijk werden onthaald, met name de kinderen lachen en zingen je tegemoet. De 7 kilometer richting ons hotel legden we af met de zebukar. Oftewel een houten kar met twee koeien ervoor, een hele ervaring. Door watertjes en zandweggetjes kwamen we uiteindelijk met een laag stof over ons heen aan in Belo Sur Tsiribihina. Na 2 nachten weer een heerlijke douche gepakt en weer wat biertjes gedronken, dat voelde heerlijk. De dag erna zijn we met de 4WD de 100 km lange weg naar Bekopaka opgegaan, een zandweg door steppes en bossen heen met ook een oversteek over 1 van de kleine zijrivieren. Onderweg bezochten we de ook nog het nationale park de Tsingy. Door de zure regen die gedurdende miljoenen jaren is gevallen heeft het een prachtig landschap gecreeerd in de rotsen die er in dit gebied zijn. Lange spitse punten en spleten karakteriseren het park(zie foto).

De dag erna hebben we ook het grote Tsingy park nog bezocht, dit was nog groter en nog spectaculairder, een wandeling van 3 kilometer door dit park duurde ongeveer 2-3 uur omdat er zoveel te zien was.
Onze reis eindigde in de plaats Morondava aan de westkust, ondertussen was het midden op de dag 31 graden, heerlijk! Hier zijn we een avond gaan stappen en een dag op het strand doorgebracht, heerlijk om na een drukke maar fantastische week een duik te kunnen nemen in de zee.

Ik heb nog zoveel niet verteld over deze reis hier in Madagaskar maar ik ga nog niet alles verklappen, nog 6 weken te gaan en dan gaat mijn vliegtuig terug, ik denk er liever niet aan, alhoewel ik het natuurlijk fijn vind dat ik mijn familie en vrienden weer ga zien tegen die tijd.

Ik ga zeker nog veel meemaken in de komende weken dus ik hou jullie op de hoogte hier!