Het leven van een Tour Manager - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Walter Zwang - WaarBenJij.nu Het leven van een Tour Manager - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Walter Zwang - WaarBenJij.nu

Het leven van een Tour Manager

Door: Walter Zwang

Blijf op de hoogte en volg Walter

12 Juni 2014 | Madagascar, Antananarivo

Vandaag is het 12 juni 2014, de dag dat het WK voetbal zal beginnen in Brazilie. Hoewel het niveau van het voetbal hier niet erg hoog is zijn ze enorm gek op voetbal en kijken ze ontzettend uit naar alle wedstrijden die komen gaan. Overigens de wedstrijden van het Nederlands elftal zal ik in het enige echte Oranje Skol house gaan bekijken. Op deze plek komen alle Nederlanders die hier in de buurt werken wonen of studeren bij elkaar om ons oranje aan te moedigen. Ik heb er weinig tot geen vertrouwen in maar met wat gezellige mensen en wat biertjes wordt dit natuurlijk heel gezellig!

Los van het voetbal moet er ook gewoon gewerkt worden natuurlijk. Deze anderhalve week heb ik echt even geproefd aan het leven van een Tour Manager, het improviseren, de planning (veranderd met het uur), je overal beschikbaar moeten stellen en je weet nooit waar je slaapt en hoe laat. Dit is waarom ik deze studie doe, heerlijk om alles op je af te laten komen en maar zien hoe het loopt.
Allereerst heb ik afscheid genomen van mijn eerste groep, de DK adventures groep. Met een goed feestje tot diep in de nacht in het Meva Guesthouse en een weekend kamperen in de bergen is men naar Mauritius vertrokken. Terug op kantoor ben ik aan de slag gegaan om programma's te maken voor met name Nederlandse klanten. Erg leuk om te doen en om zo te leren hoe tot een mooi verlopende vakantie voor de klant te komen. Na twee dagen op het kantoor kreeg ik te horen dat ik de citytour in Antananarivo zelf moest gaan begeleiden, dat was natuurlijk super om te horen want dit is hetgeen waar ik voor studeer. Samen met de Malagasy chauffeur in de bus naar het vliegveld om daar een groep van tien Koreanen op te wachten. Eenmaal aangekomen wilde ik heel enthousiast beginnen met mijn welkoms praatje. Er was alleen één probleem, en dat was dat maar 1 persoon van de groep Engels praatte. Goed om te weten dus, ik heb mijn verhaal voortgezet en de gids heeft elk woord voor mij vertaald richting de groep. De gids kwam wel gelijk al met wat tips, omdat de Koreanen over het algemeen doen wat ze willen is het handig om te weten. We vertrokken richting de stad om daar de citytour van twee uurtjes te gaan voltooien. Mede omdat het verkeer niet meezat heb ik hier een beetje moeten improviseren om tot een mooi programma te komen. Uiteindelijk hebben we het meer (lac d'Anosy) de markt en Queens Palace gezien en het uitzichtpunt over de stad. De groep was na deze tour uitgeput mede ook omdat ze vijf vluchten vanaf Seoul naar Antananarivo gehad hadden die twee dagen. Ik heb ze naar het hotel gebracht waar ik de eigenaresse tegen het lijf liep. Ze hoorde waarschijnlijk dat ik Nederlands was en kwam even een praatje houden. Ze is namelijk ook Nederlands en zo hebben we het een en het ander uitgewisseld, want netwerken hoort ook bij het vak!
Na een korte nacht slapen weer vroeg op want de groep zou vertrekken richting Morondava, om vervolgens morgen ochtend weer terug te komen en terug te vliegen naar Seoul. Een hele lange reis voor vier dagen, erg vreemd maar het blijkt erg normaal voor hen. Het was een geweldige ervaring om er nu helemaal alleen voor te staan, je kunt alles zelf beslissen en als het dan nog goed loopt geeft dat een enorme kick. Ik kijk al uit naar de volgende opdracht die ik krijg.
Om ook nog af te sluiten met het voetbal, ik heb namelijk afgelopen weekend een wedstrijd bezocht in het amateurvoetbal in Madagaskar. De faciliteiten zijn niet al te best vergeleken met die in Nederland maar ondanks dit was het erg leuk om te zien en om ook hier de scheidsrechters te zien worstelen in hun beslissingen. Er zijn genoeg overeenkomsten in het voetbal. Helaas wist het team van een college van mij niet te winnen, maar dat kon de pret niet drukken, na een afzakkertje in de stad naar huis gegaan om me daar voor te bereiden op een avondje karaoke. Na een keer in Vietnam geprobeerd te hebben gezongen heb ik hier ' We are the champions' geprobeerd te zingen. Leuk om te doen... voor 1 keer.. ik heb namelijk niet echt een geweldige stem dat zal jullie vast verassen. Nou goed, ik ga dit verslag weer afsluiten, vanavond de eerste wedstrijd Brazilie- Kroatie! De WK poule van Ramartour is ingevuld, is kijken of men er hier verstand van heeft! Groetjes en tot snel!

  • 12 Juni 2014 - 22:13

    Hanneke Zwang:

    he Walter,

    Leuk om te lezen,naast onze skype gesprekken hoe goed het met je gaat. Wij zijn trots dat je zo snel je plek daar hebt gevonden. Het is toch een heel andere cultuur, maar je gaat er heel goed mee om. Veel plezier in het oranje Skol house.

    groetjes mama

  • 12 Juni 2014 - 22:28

    Adriënne:

    Hey Walter,

    Wauw! Goed om te lezen dat het zo goed met je gaat. Leuk ook om te zien dat er in het toerisme veel overeenkomsten zijn met de journalistiek: Je weet 's morgens niet waar je 's avonds eindigt en slapen kan later ook nog ;-). Geniet er van en veel plezier met het WK! Ik hou het bij de wedstrijden van Oranje en ook ik heb er weinig vertrouwen in. Maar volgens een collega van mij gaat het juist goed met ze als niemand er in gelooft, dus daar vertrouw ik dan maar op. Een beetje dan ;-).

    Groetjes,
    Adriënne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Madagascar, Antananarivo

Walter

Student Tour Manager NHTV Breda

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 6734

Voorgaande reizen:

05 Mei 2014 - 22 September 2014

Stage Madagascar

22 Maart 2014 - 12 April 2014

Studiereis Azie

Landen bezocht: